- 연합 예배 (2018년 12월 2일)
- 요한계시록 3장 1-6절
- 설교자: Ondřej Kolář 목사
- 2018년 12월 연합예배 설교문 - 온드제이 꼴라즈 목사.docx
Text: Zjevení 3,1-6
본문말씀: 요한계시록 3, 1-6
Zjevení 3,1-6 Andělu církve v Sardách piš: Toto praví ten, který má sedmero duchů Božích a sedmero hvězd: „Vím o tvých skutcích – podle jména jsi živ, ale jsi mrtev. Probuď se a posilni to, co ještě zůstává a je už na vymření! Neboť shledávám, že tvým skutkům mnoho chybí před Bohem; rozpomeň se tedy, jak jsi mé slovo přijal a slyšel, zachovávej je a čiň pokání. Nebudeš-li bdít, přijdu tak, jako přichází zloděj, a nebudeš vědět, v kterou hodinu na tebe přijdu. Přece však máš v Sardách několik osob, které svůj šat nepotřísnily; ti budou chodit se mnou v bílém rouchu, protože jsou toho hodni. Kdo zvítězí, bude oděn bělostným rouchem a jeho jméno nevymažu z knihy života, nýbrž přiznám se k němu před svým Otcem a před jeho anděly. Kdo má uši, slyš, co Duch praví církvím.“
1 사데 교회의 사자에게 편지하기를 하나님의 일곱 영과 일곱 별을 가진 이가 가라사대 내가 네 행위를 아노니 네가 살았다 하는 이름은 가졌으나 죽은 자로다
2 너는 일깨워 그 남은 바 죽게 된 것을 굳게 하라 내 하나님 앞에 네 행위의 온전한 것을 찾지 못하였노니
3 그러므로 네가 어떻게 받았으며 어떻게 들었는지 생각하고 지키어 회개하라 만일 일깨지 아니하면 내가 도적같이 이르리니 어느 시에 네게 임할는지 네가 알지 못하리라
4 그러나 사데에 그 옷을 더럽히지 아니한 자 몇 명이 네게 있어 흰 옷을 입고 나와 함께 다니리니 그들은 합당한 자인 연고라
5 이기는 자는 이와 같이 흰 옷을 입을 것이요 내가 그 이름을 생명책에서 반드시 흐리지 아니하고 그 이름을 내 아버지 앞과 그 천사들 앞에서 시인하리라
6 귀 있는 자는 성령이 교회들에게 하시는 말씀을 들을찌어다
1) Sestry a bratři, v adventní době obvykle nasloucháme biblickým textům o příchodu mesiáše. Oddíl z Janova zjevení má přesně opačný směr. Nejsme tu my, kdo hovoří o přicházejícím spasiteli, ale je to naopak přicházející spasitel, který hovoří k nám. Na počátku pozoruhodné biblické knihy čteme o dopisech sedmi sborům v Malé Asii. Každý z listů je Kristovým poselstvím danému sboru – a zároveň jakousi jeho diagnózou. Jak jsi na tom tváří v tvář přicházejícímu Kristu? V jaké duchovní kondici se nacházíš?
형제 자매 여러분, 우리는 대림절 기간 때 성경 본문들 중에서 통상 메시야의 오심에 대한 본문을 듣곤 합니다. 그러나 오늘 요한계시록 본문은 정확히 반대 방향의 말씀입니다. 대림절과 관련하여 오늘 본문 말씀은 우리가 오시는 구원자에 대해 말하는 것이 아니라, 반대로 오시는 구원자께서 우리에게 말씀하시는 것입니다. 계시록 앞 부분에서 우리는 소아시아에 있는 일곱교회에 보내진 편지들에 대해 읽습니다. 각 교회에 전달된 편지는 그 교회에 전하는 그리스도의 메시지인 동시에 그 교회에 대한 그리스도의 평가입니다. 만약 당신이 오시는 그리스도를 대면했을 때, 당신을 향한 그리스도의 메시지 또는 평가는 어떠할 것 같습니까? 당신은 어떤 영적 상태에 놓여있습니까?
2) Vím o tvých skutcích – tento refrén se v dopisech několikrát opakuje. Můžeme ho číst jako varování i jako povzbuzení. Především to znamená, že před Bohem nelze nic předstírat. Možná máte v kostele na bohoslužbách plno, pyšníte se krásnou fasádou a opravenou střechou, máte atraktivní internetové stránky – ale Bůh vidí i pod povrch. A odhaluje také to, v čem selháváte, čeho se vám nedostává, co vám nejde.
„내가 네 행위를 아노니“ – 이 반복구는 편지들 속에 여러번 반복되어 나타납니다. 우리는 이 구절을 경고로 또는 용기를 북돋아 주는 구절로 읽을 수 있습니다. 무엇보다 이 반복구는 하나님 앞에서는 그 어떤 무엇도 감춰질 수 없다는 것을 의미합니다. 당신은 주일예배 때 많은 교인들이 모여 예배를 드리면서 아름다운 외관과 새롭게 단장된 교회 지붕, 성능이 좋은 인터넷 웹사이트 이런 것들을 자랑스럽게 생각할 수 있겠습니다만, 그러나 하나님은 내면 깊숙한 것을 보십니다. 하나님은 또한 그 내면 깊숙한 것으로부터 당신이 실패한 것, 이루지 못한 것, 이룰 수 없었던 것을 드러내십니다.
3) Vím o tvých skutcích – to ale může znít také jako posila a útěcha. I ty, nevýznamný a skomírající sbore, nejsi u Boha zapomenutý. Možná, že jsi před lidmi nepatrný, tvé okolí o tobě skoro neví. Možná, že ti dokonce hrozí zánik. Ale Bůh o tobě ví. Ví, že se navzdory vnějším neúspěchům nevzdáváš a zůstáváš místem, kde se zvěstuje evangelium. Ví o tom, že se poctivě snažíš následovat Krista. Ví, že v tobě stále žije víra, naděje a láska.
„내가 네 행위를 아노니“ – 위 반복구는 또한 용기를 북돋아 주고 위로해주는 반복구이기도 합니다. 너 하찮고 거의 죽게된 교회여, 너는 하나님께 잊혀지지 않았구나. 너는 사람들로부터 주목받지 못할수도 있고, 주변사람들이 너를 잘 모를수도 있고, 심지어 쇠잔하여 없어질수도 있지만, 그러나 하나님은 너를 아신다. 하나님은 너가 외적 실패에도 불구하고 포기치 않음을 아시고, 복음을 전하는 자리를 지키고 있음을 아신다. 이처럼 하나님은 당신이 신실한 마음으로 그리스도를 따르고자 함을 아시고, 당신이 늘 믿음과 소망과 사랑을 따라 살고자 함을 아십니다.
4) Sbor v Sardách patřil mezi ty, které potřebovaly spíš povzbuzení, než napomenutí. Ve velikém a bohatém obchodním městě se hlouček Kristových vyznavačů úplně ztrácel. Poselství adresované tomuto sboru nejprve poukazuje na krutou pravdu: Podle jména jsi živ, ale jsi mrtev. To si umíme velmi dobře představit. Cedule s vývěskou už nezve, ale spíš odrazuje. Neudržovaný kostel ještě stojí, ale uvnitř se schází už jen hrstka nejvěrnějších. Sbor má problémy odvádět pravidelné poplatky, a tak je odkázán na dary bohatších sborů. Na faráře – pokud tu ještě nějaký vydržel – padají všechny starosti, protože nikdo není ochoten se s ním o ně podělit. Po pár letech se sbor stane kazatelskou stanicí. A za dalších pár let se zavře úplně.
사데교회는 책망보다는 오히려 격려가 필요한 교회중의 하나였습니다. 크고 부유한 산업도시에서 그리스도를 따르는 소수의 무리들은 완전히 잊혀진 자들이었습니다. 사데교회에 보내진 메시지는 이러한 냉정한 현실을 보여줍니다: „네가 살았다 하는 이름은 가졌으나 죽은 자로다.“ 우리는 사데 교회의 모습을 다음과 같이 상상해 볼 수 있겠습니다. 교회는 교회답지 못한채 아직 서 있고, 교회 내부에는 소수의 몇몇 신실한 사람들이 모여있습니다. 교회는 정규적으로 지출해야 하는 운영비의 문제들 가지고 있고 그래서 보다 부유한 교회들의 후원금에 맡겨졌습니다. 교회의 문제들에 대해 어느 누구도 목사님과 함께 그 짐을 나누어 지고자 하지 않았기 때문에 – 교회 내에 비록 버티고 있는 사람들이 몇몇 있었음에도 불구하고 – 모든 걱정들을 목사님이 혼자 감당해야 했습니다. 그리고 몇 년 후 교회는 설교하는 정거장 같은 곳이 되고 또 몇 년이 지난 후에는 완전히 문을 닫게 될 것입니다.
5) Do tohoto umírání však zazní překvapivé slovo: Probuď se a posilni to, co ještě zůstává a je už na vymření! Neboť shledávám, že tvým skutkům mnoho chybí před Bohem. Takže ještě není konec. Možná je zánik sboru skutečně neodvratný, dříve nebo později nastane. Přesto má tento sbor ještě nějaký úkol od Boha. Něco důležitého má před sebou. V řečtině doslova stojí: tvé skutky před Bohem nejsou naplněné. Neznamená to, že skutky toho sboru jsou nedokonalé, ale že ještě nějaké scházejí, ještě mají být vykonány. Bůh toto nepatrné společenství potřebuje, třebaže se zdá, že nikomu jinému už neschází. Proto má být v tomto sboru posíleno i to málo, co z něj zůstalo – posíleno k tomu, co Bůh pro něj připravil.
그러나 죽어가고 있는 이 교회에 놀라운 말씀이 울려퍼집니다: „너는 일깨워 그 남은 바 죽게 된 것을 굳게 하라 내 하나님 앞에 네 행위의 온전한 것을 찾지 못하였노니” 그러므로 아직 완전히 끝난 것이 아닙니다. 교회의 쇠퇴는 진정 돌이킬수 없는 것 일지도 모릅니다. 다만 조금 빨리 쇠퇴하느냐 조금 늦게 쇠퇴하느냐 하는 것만 남아있을 수 있습니다. 그럼에도 불구하고 이 교회에는 하나님으로부터 부여받은 어떤 사명이 아직 남아있습니다. 그 교회 앞에 아직 중요한 무언가가 남아있습니다. 헬라어 원문에는 다음과 같이 기록되어 있습니다: „하나님 앞에 감당해야될 너의 사명이 아직 완성되지 않았다.“ 이는 하나님 앞에 이 교회의 사명이 완벽하지 않다는 것이 아니고, 여전히 완수하지 못한 사명이 아직 남아있다는 것을 의미할 것입니다. 하나님께서 아직 이 작은 교회를 필요로 하시고, 어떤 다른 교회가 감당할 수 없는 사명이 아직 이 교회에 남아있는 것입니다. 그러므로 이 교회에 남아 있는 몇몇 신실한 사람들이 하나님께서 이 교회에 맡기신 사명을 향해 마음을 굳게 해야 합니다.
6) První úkol pro sbor v Sardách zní: rozpomeň se, jak jsi přijal Boží slovo, zachovávej je a čiň pokání. To je důležité slovo pro každou církev, která se ocitla v krizi a na pokraji sil. Ostatně: platí i pro každého křesťana, který se dostal do slepé uličky a neví, jak dál. Především: nerozhlížej se kolem sebe, nehledej viníka u druhých, nestěžuj si, že ti lidé ublížili, nesváděj všechno na zlý osud. Tudy cesta nevede, budeš se jen točit v kruhu. I kdyby stokrát byla pravda, že se na tvém stavu podepsaly hlavně nešťastné okolnosti, stejně ti toto rozpoznání v ničem nepomůže. Chceš-li jít dál, musíš nejprve jít do sebe. Své okolí příliš nezměníš, ale sebe změnit můžeš. Vrať se k počátkům, rozpomeň se na Boží slovo, které ti bylo svěřeno. A přemýšlej nad tím, jak se od něj odcizil, jak jsi ho v životě ignoroval, jak ses více řídil svými pravidly než těmi Božími, jak jsi více spoléhal na různé falešné opory než na Boží zaslíbení. Z pokání se může zrodit nový začátek. Bude to bolet, ale ta bolest bude nakonec očistná.
사데 교회를 향해 그 교회가 감당해야 할 첫번째 사명이 울려 퍼집니다: „그러므로 네가 어떻게 받았으며 어떻게 들었는지 생각하고 지키어 회개하라” 이 말씀은 위기에 처해 있거나 관심의 변두리에 처해있는 각 교회들을 위해 중요한 말씀입니다. 이 말씀은 또한 막다른 골목에 처해 갈바를 알지 못하는 크리스천들을 위해서도 중요한 말씀이라고 하겠습니다. 교회가 위기에 처해 있다면, 이러한 위기 때 먼저 우리는 주변을 둘러보며 다른 사람을 원망해서는 안됩니다. 다른 사람들 때문에 내가 이렇게 되었다고 불평해서는 안됩니다. 모든 것을 운명의 탓으로 돌려서도 안됩니다. 왜냐하면 그러한 원망은 나아갈 길을 찾지 못하게 하고 제자리만 맴돌게 할 뿐이기 때문입니다. 백번 양보해 불행한 환경이 나의 지금의 상태를 만들었다고 해도 그러한 깨달음이 나에게 도움이 되는 것은 아닙니다. 만약 앞으로 나아가기를 원한다면 먼저 내 자신을 돌아봐야 합니다. 내가 나의 환경을 바꾸지는 못할지라도 내 자신을 바꿀수는 있습니다. 처음으로 돌아가서 하나님의 말씀을 어떻게 받았으며 어떻게 들었는지 생각해야 합니다. 그리고 하나님의 말씀으로부터 어떻게 멀어졌는지, 삶 속에서 하나님의 말씀을 어떻게 무시하면서 살아왔는지, 어떻게 하나님의 법보다 자신의 규칙에 따라 행해왔는지, 얼마나 더 하나님의 약속보다 여러 잘못된 받침대들을 의지했는지 생각해 봐야 합니다. 회개를 통해 새롭게 시작할 수 있습니다. 아픔이 있겠지만, 그러나 그러한 아픔으로 결국 정결케 될 것입니다.
7) V době, kdy bylo sepsáno Janovo Zjevení, měla církev hodně důvodů si stěžovat na ty druhé. Přestala být tolerována a několika místech začalo její pronásledování. Takové okolnosti se mohly stát dobrou výmluvou pro nedostatek sebereflexe, pro lenost a nekajícnost. Místo nářků nad útlakem se většina křesťanů statečně postavila božským nárokům císaře, nezradila Krista, obstála i v těch nejvíc nepříznivých podmínkách. Současné církve v České republice pronásledovány nejsou, mohou svobodně hlásat evangelium a sloužit lidem. Přesto v nich stále slyšíme hlasy, které její problémy svádějí na ty druhé: na minulý komunistický režim, na zlou dobu současnou, na zkreslující média, na hluboce zakořeněné předsudky o církvi – a tak dále. Hlasy volající k pokání tolik slyšet nejsou. Má-li však církev obstát, musí si místo stěžování a útoků na druhé spíše opakovat poselství sardským křesťanům: rozpomeň se na Boží slovo, zachovávej je a čin pokání.
요한계시록이 쓰여질 당시, 교회에는 상황을 원망할만한 많은 이유들이 있었습니다. 교회에 대한 관용이 끊기고 교회를 향한 박해가 시작되었습니다. 이러한 상황들은 교회가 자기반성을 하지 않고 나태하고 회개하지 않는 것에 대한 변명이 될 수 있었습니다. 그러나 대부분의 크리스천들은 압제를 받고있는 상황을 한탄하는 대신 황제의 부당한 요구에 맞서 용감히 싸웠으며, 그리스도를 배반하지도 않았고, 핍박이 극심한 상황을 이겨냈습니다. 오늘날의 체코 교회들은 핍박을 받지 않고 자유롭게 복음을 전할 수 있으며 사람들을 섬길 수 있습니다. 그럼에도 불구하고 우리는 교회 내에서 여전히 남의 탓을 하는 목소리들을 듣습니다. 예를들어 과거 공산정권이나 오늘날의 악한세대, 언론왜곡, 교회에 대한 뿌리깊은 편견 등등에서 교회의 문제들에 대한 원인을 찾는 목소리들을 들을 수 있습니다. 반면 회개를 촉구하는 목소리들은 그렇게 많이 들을 수 없습니다. 그러나 교회가 바로서야 한다면, 주변의 환경에 대한 불평과 불만 대신 사데 교회를 향해 전달된 메시지를 다시 한 번 들어야 합니다: „그러므로 네가 어떻게 받았으며 어떻게 들었는지 생각하고 지키어 회개하라”
8) Skomírající sbor v Sardech ještě není u konce. Má se probudit a přijmout nové úkoly – právě uprostřed tíživých poměrů. Nezdá se ale, že by se na obzoru rýsoval misijní rozmach. Jeho posláním je především obstát v pronásledování a nesklonit se před jinými pány. Stále ještě je ve sboru několik lidí, kteří jsou na tento úkol připraveni. Bílé roucho, do kterého mají být oděni, je symbolem čistoty a svatosti, ale také mučednictví. Může se stát, že vládcové tohoto světa budou chtít sardský sbor definitivně vymazat z historie. A třeba se jim to nakonec podaří. Avšak vymazat tyto křesťany z nebeské knihy života se jim nepodaří nikdy. Až bude jednou svět souzen, právě k těmto svým věrným se Kristus přizná před svým Otcem.
쇠락해가는 사데 교회가 완전히 끝난 것은 아닙니다. 비록 핍박받는 어려운 상황에 처해있지만 스스로를 다시 깨우고 새로운 사명을 영접해야 합니다. 사데 교회의 사명이 갑자기 선교의 붐을 새롭게 일으키고 하는 것이 아닐 수도 있습니다. 오히려 사데 교회의 사명은 우선 핍박의 상황 속에서 스스로를 일으켜 세우는 것이요 다른 우상들에게 절하지 않는 것일 수 있습니다. 사데 교회에는 여전히 이러한 사명을 위해 준비된 몇몇의 사람들이 있습니다. 흰 옷은 정결함과 거룩함 그리고 순교를 상징합니다. 세상의 권력자들은 사데 교회를 역사에서 완전히 지우고자 할 수도 있습니다. 그리고 그러한 그들의 의도대로 될 수도 있습니다. 그러나 세상 권력자들이 하늘나라 생명책에서 사데 교회 크리스천들을 지울 수는 결코 없습니다. 장차 이 세상이 심판받는 그 때, 그리스도께서 하나님 앞에서 사데 교회 신실한 주의 백성들을 시인하시게 될 것입니다.
9) Sestry a bratři, v souvislosti se stoletým výročím naší církve slýcháme otázku, jestli tu tato církev bude ještě za dalších sto let. Některé naše sbory se podobají tomu v Sardech, jiné jsou živé a rostou. Věřím, že Bůh má pro nás ještě mnoho úkolů. Přestože nejsme pronásledováni, je i pro nás pokušením se sklonit před jinými pány a nechat se odvést od Božího slova. Ještě větším pokušením je ale propadnout malomyslnosti, strachu a hledání nepřítele, který za všechno může. Tedy poddat se náladám ovládajícím dnešní společnost. Bůh nás volá a posiluje k postoji opačnému: k naději, k odváženému pohledu dopředu – a také k pokání, k pravdivému pohledu na sebe. To je postoj adventní. Výhled k tomu, co oko nevidělo a ucho neslyšelo, co ani člověku na mysl nepřišlo, k tomu, co pro nás Bůh připravil. Amen.
형제 자매 여러분, 형제 개혁 교회 설립 100주년을 맞이한 올 해에 우리는 이 형제 개혁 교회가 다음 100년간도 존속하게 될 것인가 하는 질문을 듣습니다. 몇몇 교회들은 사데 교회처럼 살았다 하는 이름은 갖고 있지만 죽은 교회들도 있을 것이고 다른 교회들은 생동감이 넘칠수도 있고 또 다른 교회들은 성장할수도 있습니다. 저는 하나님께서 우리에게 아직 많은 사명들을 두고 계신다고 믿습니다. 오늘날을 살고 있는 우리는 물론 핍박을 받고 있거나 하지는 않습니다. 그럼에도 불구하고 우리는 다른 권력앞에 무릎을 꿇는다든가 하나님의 말씀을 떠난다든가 하는 유혹을 받을 때가 있습니다. 보다 더 큰 유혹은 낙담과 두려움 … 입니다. 왜냐하면 오늘날 우리 사회에는 포기하고 단념하는 분위기가 팽배해져 있기 때문입니다. 하나님께서 이와 같은 방향과 정 반대 방향으로 우리를 부르시고 용기를 북돋워 주십니다. 하나님은 우리를 희망으로, 진취적이고 용기있는 모습으로, 회개와 자신의 본래의 모습으로 우리를 부르십니다. 그리고 이러한 모습이 바로 진정한 대림절적 모습인 것입니다. „기록된 바 하나님이 자기를 사랑하는 자들을 위하여 예비하신 모든 것은 눈으로 보지 못하고 귀로도 듣지 못하고 사람의 마음으로도 생각지 못하였다 함과 같으니라“ (고전2,9) 아멘
(번역: 김영만 선교사)